Maramba Old people home - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu Maramba Old people home - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu

Maramba Old people home

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

04 September 2015 | Zambia, Livingstone

Omdat de ouderen daar zo afhankelijk zijn, hebben Yvonne en ik het plan om eten te koken voor de ouderen.
We zijn dat gaan overleggen met onze organisatie en het was een prima plan.
Vrijdagmiddag hebben we de boodschappen gedaan.
Het moet licht eten zijn, en met al die tandeloze monden, kunnen ze ook niet kauwen. We gaan aardappelpuree met worteltjes, mais en bonen maken.
Rijst met kip in tomatensaus en paprika.
Als toetje hebben we een chocoladetaart gekocht en een grote schaal vers fruit.
Zaterdagmiddag, konden we de keuken en pannen van hier gebruiken. Het zijn wel 30 ouderen waarvoor gekookt moest worden, inmiddels waren er nog 2 die meehielpen met snijden en koken.
17 uur hebben we een taxi gebeld, alle pannen achterin gezet en op naar het huis, wat zullen ze kijken.
Ja dat deden ze zeker, sommige kwamen naar de huiskamer, maar de meeste zijn we gaan brengen.
Melk hadden we ook bij ons.
Niet iedereen at alles op, het word dan onder het bed bewaard voor de volgende dag. Ze hebben smakelijk zitten eten, met hun handen, want lepels en vorken zijn er niet.
Niet alleen de mensen waren blij, wij ook , dat we dit konden doen.
We hebben hiervoor donatie geld gebruikt.
God blessing you roepen ze ons na, bijzonder.

• 04 September 2015 - 17:15

Petra:

Hoi Jolan,
    Wat ben je toch goed bezig daar. Toppie!!
    Fijn dat je ook op deze manier wat kunt betekenen voor de oudjes.
    Wat zullen ze blij en dankbaar geweest zijn.
    En wat hebben wij het dan toch goed.
    Jij red het daar wel.
    Lieve groetjes en een knuffel van ons.

• 04 September 2015 - 22:12

Ilona:

Super lief van jullie!! Toppertjes!! xxxxxxxxxxxxxxxx

• 05 September 2015 - 20:48

Diny :

Hoi Jolanda,

Ik heb echt grote bewondering voor jullie! Super dat je het zo goed vol kunt houden met al die ellende om je heen. Fijn dat je die mensen daar zo blij kunt maken met kleine dingen die voor ons zo normaal zijn. Ik wens je heel veel werkplezier, het gaat je lukken! want je krijgt er zo veel voor terug.

groetjes,
    Diny.

• 07 September 2015 - 20:59

Margareth:

Zeker byzonder !

• 09 September 2015 - 10:36

Theo En Ans:

en wij hier maar zorgen maken, dat de ouderen het hier slecht hebben.
    Kippenvel als je dit leest, hoe deze old people hier leven, maar ook van wat jullie hebben gedaan voor deze oudjes. Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd van deze mensen?
    Lees wel, dat vrijwilligers werk heel hard nodig is. Dikke knuf

• 09 September 2015 - 15:46

Lieke:

Hoi Jolanda,

Wat leuk om jouw verslagen te lezen.
    Je maakt een hoop mee en kunt gelukkig voor veel mensen het verschil maken in de beperkte kansen die ze hebben.
    Wat een goed idee om een keer voor hun te koken. Eten ze waarschijnlijk iets heel anders dan wat ze normaal gewend zijn!

De natuur is inderdaad heel indrukwekkend. Wat zul jij je nietig hebben gevoeld tussen de leeuwen. Ze zien er zo leuk uit, maar ondertussen......

Veel plezier en succes

Hartelijke groet,

Lieke langemeijer

• 10 September 2015 - 21:49

Jacqueline Weener:

Hoi Jolanda, Leuk om van je te horen. Ik denk dat het echt is wat je er van voorgesteld hebt. Je zit midden in het Afrikaanse leven in een heel andere wereld. Leuke actie foto's !
    Ik hoop dat je nog Nederlands kunt spreken als je weer terug bent. Veel plezier en succes met alles.

Groetjes,
    Jacqueline