zaterdag 5/9 Lion walk - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu zaterdag 5/9 Lion walk - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu

zaterdag 5/9 Lion walk

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

06 September 2015 | Zambia, Livingstone

Zaterdag 5/9



Opgegeven voor Lions walk ,spannnennndddd
Zaterdag was t zo ver, met de leeuwen wandelen .
Ik werd opgehaald samen met 3 andere die voor de olifanten rit gingen.
6.30 werden we opgepikt.
Het was 20 min rijden met de bus, omgeving is erg dor , vanaf december is er nauwelijks regen gevallen en dat is goed te zien.
Hierdoor zie je wel beter de dieren.
Langs de weg kun je zomaar bavianen met hun baby,s tegen komen, blijft verbazend. Of olifanten, die zag ik nu ook samen met Impala,s. We kwamen bij een soort Lodge en kregen daar informatie over de leeuwen en het programma .
Ook leeuwen zijn er steeds minder op onze aardbol.
Er werd verteld waar we op moeten letten als we gaan wandelen. De leeuwen niet in de ogen kijken, want dat komt dreigend over. Niet gaan zitten , dan denken ze dat wij een prooi zijn.
Niet in paniek raken en weg rennen, dan denken ze dat je wilt spelen.
Nooit van voren benaderen , komt aanvallend over.
Bij elkaar blijven, niet buiten de groep lopen.
Kregen een stok mee , als ze dan met je willen spelen kun je de stok gebruiken. Overigens niet om mee te slaan.
De stok voelde als bescherming, niet veel maar toch.
Ik voelde mij lichtelijk zenuwachtig, het blijven dieren tenslotte. De groep bestond uit 5 personen. Nadat we gestart met lopen waren , kwamen de leeuwen met hun oppassers 3 stuks, 2 vrouwtjes en een mannetje, die herkende je aan zijn beginnende manen.
Wouw , imposant en ook wel eng.
Ik bleef in de buurt van de gids en ging zeker niet als laatste lopen. Brrr, je moet er toch niet aan denken.
We moesten soms doorlopen om bij de leeuwen bij te houden, ze waren aan het spelen samen, het leek of ze de oppassers goed kende.
Gaande weg voelde ik mij wat veiliger, de jongens wisten goed waar ze mee bezig waren.
Als een leeuw rustig gaat liggen kun je hem benaderen en was er een fotoshoot, ik heb hem zelfs even vluchtig , geaaid. Wehhh. Bij een rivier aangekomen, rende ze het water in , elkaar achterna, geweldig om dit van zo dichtbij mee te maken.
Schitterend om te zien op veilige afstand weliswaar.
Ik heb mooie foto's gemaakt, die koppen , het zijn fantastische dieren.
Ze waren niet echt van plan om te komen, het spelen samen was veel leuker, maar de oppassers weten precies hoe ze te roepen. Je moet ze ook altijd van opzij benaderen een halve cirkel . Vanuit mijn ooghoeken zag ik ze aankomen rennen.
In dat hoge dorre gras vallen ze niet echt op.
Vooral in de buurt van de gids blijven. Uiteindelijk na ongeveer een uur wandelen met de leeuwen was ik op het eind punt, en een superjaar ervaring rijker.

  • 06 September 2015 - 19:35

    Jacques:

    Hee Jolanda,

    Wat een verhalen allemaal, Ik lees ze met veel aandacht en emotie. Het lijkt me echt onvergetelijk en toch ook heel dubbel wat je allemaal meemaakt. Met zo weinig middelen toch mensen beperkt kunnen helpen. En wat een verschil met Europa he! Ik wens je nog een hele mooie tijd toe en ik zal je verhalen met veel interesse blijven lezen. Goed dat je daar mee doorgaat, ook voor jezelf voor later om het nog eens te lezen.


    Dikke knuffel van Jacques.


  • 06 September 2015 - 20:07

    Nienke:

    Erg gaaf Jolanda

  • 06 September 2015 - 21:18

    Liesbeth:

    Hoi Jolanda,
    Je bent er nu z'n 3 weken en wat jij allemaal in deze tijd hebt meegemaakt. De reisverhalen lees allemaal en wat me steeds weer raakt is de ontzettende armoede en omstandigheden waar deze mensen in leven en de mensen dankbaar en blij zijn dat jullie langskomen. Dat geeft jou het weer gevoel dat het gewaardeerd wordt, zodat je het vol kunt houden, want het zijn volgens mij lange en zware dagen.
    Ook ontspanning hoort erbij maar of dat met leeuwen en als bescherming stok is?? spannend en ongelofelijk dat is het zeker en iets om nooit meer te vergeten.
    Groetjes
    Liesbeth

  • 06 September 2015 - 21:32

    Henk En Attie:

    hallo Jolanda, wat dapper bij de dieren. wat mooi om je droom waar te maken. we lezen je verhalen en horen veel over je reis. geniet nog van wat komen gaat, en we leven met je mee.
    En wat erg dat die oudjes en de mensen daar zo moeten leven. maar ze weten niet anders. knuffel van ons

  • 07 September 2015 - 22:29

    Conny:

    Held!!! Ik zou het niet durven, zeg. De zenuwen in mijn keel. Stoer.
    Ik ben nu al je verslagen aan het lezen. Wat maak je veel mee. Petje af!
    Liefs van Conny

  • 09 September 2015 - 10:17

    Theo En Ans:

    geweldigggggggg, dat je ook dit mee mag maken, even buiten jouw vrijwiligers werk, tijd voor avontuur. Knap van je om dit te doen, maar wat een mooie herinnering en foto's.
    Ja,Jolanda we krijgen steeds meer respect voor wat je daar allemaal doet. We blijven je volgen.
    Liefs en een dikke knuf van je oompie en mij.

  • 10 September 2015 - 21:22

    Franka:

    Hoi Jolan. Weer bijna weekend. Dus tijd voor 'n beetje ontspanning. Maar met de leeuwen wandelen! Is toch wel erg eng. Gelukkig is alles goed gegaan. Ha ha.
    Kijk je wel uit. Wel fijn dat je na zoveel ellende en emoties lekker kan ontspannen. Maak er iets van. Knuffel uit lauwe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Volg mijn droom

Wat ik altijd heb willen doen!

Recente Reisverslagen:

10 November 2015

Zambia - Afscheid

10 November 2015

Zambia- Land zonder hoop

10 November 2015

Verleden / Zambia

17 Oktober 2015

matras- donatie

17 Oktober 2015

aftellen begonnen
Jolanda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 20279

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2015 - 12 Oktober 2015

Volg mijn droom

Landen bezocht: