dagtocht - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu dagtocht - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu

dagtocht

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

21 September 2015 | Zambia, Livingstone

Week 14/9-18/9
Dinsdag hele dag op pad, met een lunch , klaar gemaakt door Elisabeth, een van de kokkinnen.
Naar nakugbita, een uitgestrekt gebied. De huisjes zijn daar niet te belopen.
Het zijn farmers, dus boeren die op t land werken, en varkens, kippen of geiten hebben.
We gingen met z'n vieren, Benny de chauffeur en tevens vertaler.
Twee vrouwen , die ons deze dag begeleiden, werden opgehaald . Dat zijn de caregivers, vrouwen die het dorp kennen en weten wie er bezocht moet worden.
Deze dag hebben we een gratis massage gehad , alleen maar zandpaden 10 km lang hobbels en kuilen, en een klein stukje verharde weg. Dit was korter zij Benny??
Waar komen we nu dan terecht. De vrouwen wisten ook niet goed de weg , en we pakten een paadje waar we vast kwamen te zitten, haha. Wat een avontuur. We konden niet meer voor of achteruit, proberen met z'n allen te duwen en Benny gassen. Het enige wat er gebeurde was dat er een hoop rode stof opwaaide. Er kwamen steeds meer dorpelingen om te helpen, ik weet niet waar ze vandaan kwamen, nergens een huisje te bekennen. Er werden steentjes gelegd in kuil, en een plank. Opnieuw gassen, kwamen alleen maar dieper te zitten. Het mocht niet baten.
Iemand had ook een bijl meegebracht, dan maar de boom omkappen, die voor de bus stond zodat hij uiteindelijk vooruit de draai kan maken. Het is hier zo droog dat de klus in 15 min geklaard was. Hoera, we konden eindelijk onze weg vervolgen. Ik vond het echt een belevenis om dit hier in deze omgeving mee te maken. Inmiddels 2 uur onder weg en nog geen patiënt gezien.

• 21 September 2015 - 22:56

Liesbeth:

Hoi Jolanda,

Een mooi initiatief dat je medicatie hebt gekocht, al is het niet veel, maar alle beetjes helpen. Ik heb de reisverslagen van de afgelopen week gelezen en je hebt weer van alles mee gemaakt. Ja als je daar problemen met je auto krijgt en vast komt te zitten dan moet je zelf oplossingen zoeken, gelukkig kwamen mensen jullie helpen want de ANWB bellen zit er niet in. En zijn er al weer nieuwe leuke meiden gekomen, want je bent er nu 5 weken en ik denk dat het best zwaar is. Dus op z'n tijd leuke uitstapjes maken, want ontspanning en rust hebt je nodig. Succes deze week.

Groetjes
    Liesbeth

• 22 September 2015 - 21:01

Ans Dinnissen:

Weer wat ervaringen rijker. Je kunt ons straks ook een hele hoop leren.
    Dat we dankbaar moeten zijn voor wat wij hier in luxe leven.
    Dikke knuf van ons