vervolg dagtocht - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu vervolg dagtocht - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu

vervolg dagtocht

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 September 2015 | Zambia, Livingstone

Vervolg dagtocht.
We vervolgde onze weg door het droge ,dorre , uitgestrekte gebied.
Ja, daar in de verte stonden wat hutjes,huisjes bij elkaar.
Een van steen, daar slapen ze, paar houten palen , daar verblijven de kippen of geiten. En een soort veranda, haha waar gegeten wordt , en ze in de schaduw zitten. Daar streken wij neer. Er werd een houten bankje neer gezet ,om samen met een ouder echtpaar te gaan zitten. De rest zat op de grond. Beide hadden ze klachten van hun gewrichten en hoofdpijn.
Er volgt dan een ritueel van bloeddruk meten, temperatuur en klachten uitvragen, Zoals, What do you drink and how is your appetite.
Er word dan medicatie zoals vitaminen en panadol gegeven. We leggen uit dat het belangrijk is om zeker 1,5 liter te drinken. Vooral hier met die droogte en warmte.
Het is niet gek dat deze mensen vaak last van de gewricht hebben, er wordt hard gewerkt op t land, ze hebben geen vervoer . Naar de markt, die 10 km verder op is , gaan ze lopend , met de groente op hun hoofd of de koopwaar in een karretje.
Afscheid nemen, musali bwanjie wat betekent, zorg goed voor jezelf. Zij zeggen dan weer Zikomo, dank jewel.
Verder op met de bus kwamen we bij stallen, ja ja van steen , we stapte uit bij een groep vrouwen en kinderen. Iedereen uit de bus om de varkens en biggetjes te bewonderen. Geen patiënten, iedereen was in blakende gezondheid.
Ik denk een van de rijkere boeren met al die varkens.
Toen we foto,s wilde maken ,begon er een klein jongetje te huilen, bleek bang voor de camera te zijn.
We vragen altijd of er een foto gemaakt mag worden, dat is meestal geen probleem. De kinderen gaan er uitgebreid voor staan en willen terug zien hoe ze er opstaan.