vervolg dagtocht - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu vervolg dagtocht - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu

vervolg dagtocht

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

23 September 2015 | Zambia, Livingstone

Dagtocht vervolg
Bij de volgende boerderij was er een jongen van 17 jaar , met wat uitslag op z'n benen, een soort kleine wondjes, wat hij kreeg als hij vlees at, dachten ze. We hebben het gedesinfecteerd. Multi-vitaminen gegeven. De medicijnen hier hebben een groot placebo effect .
Ook moeder zelf wilde graag controle van haar bloeddruk, en panadol voor hoofdpijn klachten.
Hier hebben we onze lunch genuttigd, op de grond in de schaduw van een hutje. Om ons heen de kippen met hun kuikentjes, die de broodkruimels pikte.
Jasmine,collega uit New zeeland wilde wel eens proberen hoe t voelt met een baby op de rug.
Wandel wagen kennen ze niet, alle kinderen tot ongev 3-4jaar, worden als aapjes op de rug geslingerd, doek erover heen, voor vast geknoopt , en zo worden ze gedragen.
Dus Jasmine, baby op de rug , het kleine meisje zetten het op een schreeuwen, wat moet ik met die muzungu( blanke ) .
Haha,hilariteit. Ik heb het meisje getroost met een stukje banaan.
Daarna verder gereden, en 2-3 bezoeken gedaan. Zo kwamen we ook bij een man met een groot gezwel op zijn schouder, sinds 3 jaar. Een vies gezicht,allemaal kleine gaatjes waar wit spul een soort talg uitkwam.
Hij had geen geld of tijd om vervoer naar het ziekenhuis te betalen, als er een dag niet gewerkt wordt , is er geen eten.
Kaz een andere vrijwilliger, wilde hem geld voor het vervoer geven, dat werd door Benny afgeraden. Het geld zal waarschijnlijk aan iets anders uitgegeven worden.
Als we iets willen doen is het beter om hem op te halen en mee te nemen naar het ziekenhuis.
Maar hij was bang om het weg te laten halen en er werd geen afspraak gemaakt om hem te halen.
Inmiddels was het eind van de middag, tijd om richting huis te gaan
Het was een dag vol indrukken over het harde leven wat de bevolking hier heeft.

• 23 September 2015 - 17:35

Franka:

Door je verhalen kan ik soms onpasselijk worden. Zij weten waarschijnlijk ook niet beters. Maar voor ons blijft het onbegrijpelijk. Helaas heb ik het gevoel dat ze 'n beetje zoet gehouden worden met paracetamolletje's en vitamines. Hoe zit het dan eigenlijk met groente verbouwen. Dat is in die droge grond waarschijnlijk ook bijna niet te doen. Waar leven ze eigenlijk van!!!!!
    Maar Jolan, het zal voor jou ook echt moeilijk zijn om dit iedere dag te moeten aanzien. Je schreef al eerder er zou structureel meer moeten veranderen. Betere gebouwen voor de opvang van ouderen e.d.
    Jolan toi toi en succes meid. Hopelijk kan je a.s. Weekend genieten van de safari. Gr. Rob en Franka