safari Chobe - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu safari Chobe - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Jolanda Smits - WaarBenJij.nu

safari Chobe

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

04 Oktober 2015 | Zambia, Livingstone

Safari 25- 26 september
Zaterdagochtend 7 uur vertrek, met 6 collega vrijwilligers , gezamenlijk naar Chobe Park in Botswana.
Uurtje rijden richting grens, daar volgt een paspoort controle voor we met een bootje naar de andere kant worden gebracht
Weer paspoort controle
En i. v. m. de angst op ebola moeten we met onze schoenen in een vieze bak water waar ongetwijfeld desinfectans zit. Zal het helpen??
Er staat een jeep op ons te wachten, die brengt ons eerst naar een restaurant waar een ontbijtje klaar staat. Dan gaan we een grotere boot op.
We varen door het schitterende landschap en hebben zicht op
Namibië, Zimbabwe , drie landen punt.
Om ons heen ver gezichten van gras en zand. We zien Buffalo,s grazen, vogels , en olifanten.
Niet te vergeten krokodillen, die liggen zo stil op de oever dat ze van plastic lijken , oeps 2 springen in het water.
Dan op de rechteroever een hele kudde olifanten die bezig zijn, om de rivier over te steken, schitterend.
De boot ligt stil, dit ritueel zie je niet dagelijks , zo, n slinger van 50-60 olifanten. Hele familie, s .
Aan de overkant doen ze zich tegoed aan een modderbad. Of blazen zich droog met zand wat ze met hun slurf opwaaien.
De baby,s worden beschermd door de moeders, je ziet ze om hun kleintjes heen staan.
Geweldig om dit ritueel van dichtbij te aanschouwen.
Van de boot in de jeep, Robertson is onze gids, hij weet veel te vertellen over alle dieren en vogels.
Het lijkt of je door een dierentuin rijd, kudde zebra,s, impala,s opnieuw olifanten, schitterend dit landschap, al die kleuren van zand, gras, bomen . Het is een gehobbel door de valleien op de zandwegen , soms zit je maag in je keel.
Dan zien we boven de bomen de koppen van enkele Giraffe, dat blijven toch statige beesten, met hun grote ogen en lange wimpers.
Bavianen met de kleintjes, hangend aan de tepels of boven op de rug. Ze achter - volgen elkaar en spelen tikkertje en zijn aan het apevlooie.
Ongelooflijk maar het lijkt of alle dieren niet in de gaten hebben dat ze bekeken worden, ze gaan gewoon door waar ze mee bezig zijn.

• 05 Oktober 2015 - 18:06

Franka:

Geweldig Jolan, wat 'n mooie foto's, en dan nog wel dat jij het met eigen ogen hebt gezien. Super. Maar dat heb je ook verdiend. Gr. Uit Lauwe